Was 2022

De WAS 2021

De veiligheid van speeltoestellen, waaronder springkussens, stormbanen en spelkussens, is geregeld in het Warenwetbesluit van Attractie- en Speeltoestellen (WAS). Deze warenwetbesluit gaat over het ontwerp- en fabricageproces, keuring voor de ingebruikname en veiligheid tijdens het gebruik. Deze nieuwe WAS is tot stand gekomen doordat het aantal ongevallen op opblaasbare speeltoestellen is gestegen. Voor u, als klant, is vooral het veilig plaatsen en toezichthouden op de speeltoestel van belang. Dit zullen wij hieronder verder toelichten.

Veilig springen

Wij, van attractieverhuur TimTom, hebben de plicht om jullie van de juiste informatie en advies te voorzien omtrent het huren van een speeltoestel.

    • 1. Erkend verhuurbedrijf
      Dit begint allereerst bij het uitzoeken van een erkend verhuurbedrijf. Er zijn in Nederland vele bedrijven die springkussen/stormbanen verhuren, alleen werkt nog niet elk bedrijf met gecertificeerde attracties. Bij ons staan de certificaten onder elke attractie ook om te laten zien dat wij uitsluitend met gekeurd materiaal werken.
    • 2. Het plaatsen van een speeltoestel
      Het plaatsen van een springkussen klinkt eenvoudig, namelijk het kussen uitrollen, blower aansluiten en klaar. Helaas, komt er meer bij kijken, namelijk de juiste verankering. Als het speeltoestel niet op de juiste manier is verankerd, kan deze wegwaaien of omvallen. Laat daarom bij voorkeur ons het speeltoestel opbouwen, zodat jullie verzekerd zijn van het correctie manier van plaatsen. Om dit te verduidelijken heeft VeiligheidNL een instructievideo ontwikkeld over het plaatsen van een springkussen, bekijk hem hieronder.
    • 3. Permanente toezicht
      Het is wettelijk verplicht, dat een speeltoestel alleen gebruikt mag worden onder toezicht van een volwassen persoon. Deze toezichthouder moet ervoor zorgen dat het speeltoestel correct wordt gebruikt en bij eventuele ongelukken kan ingrijpen. Als de toezichthouder niet geregeld kan worden, laat ons dan de begeleiding regelen, zodat jullie hier geen omkijken naar hebben. Om dit te verduidelijken heeft VeiligheidNL hier ook een instructievideo gemaakt om de regels van het toezicht nogmaals duidelijk te maken.

Klachtenformulier

Wij doen er alles aan om de attracties die je bij ons hebt besteld, netjes en op tijd bij jullie af te leveren. Desondanks kan het gebeuren dat er iets niet helemaal naar wens is. Indien je een klacht hebt over onze attracties of dienstverlening, dan kan je contact met ons opnemen via het Klachtenformulier . Bij de ons ingediende klachten worden binnen een termijn van 5 werkdagen behandeld vanaf de datum van ontvangst.

Ongevallen registratie

Wanneer er een (ernstig) ongeval heeft plaatsgevonden moeten wij dit weten. Wij zullen hiervan een melding maken bij de NVWA en wij kunnen dit zelf per attractie registeren om vervolgens vervolgstappen te ondernemen. Heeft er een ongeval plaatsgevonden op jouw evenement op onze attractie? Vul dan het Ongevallen formulier in.